Helt kort om drengene bag Le Fix

  • Benny, Founder: 41 år gammel, opvokset i Silkeborg, men flyttede til Nørrebro som 13-årig. Har boet mest på Nørrebro, men også på Østerbro. Bor pt. i Fiskerihavnen i Nordhavnen, som også er hans yndlingsdel af København.
  • Peter, Partner: 41 år gammel. Opvokset i Taastrup, bor pt. på Nørrebro ved Sankt Hans Torv. Har boet på Østerbro, Vesterbro, Amager, Frederiksberg og i København K. Yndlingsdel af byen: Refshaleøen
  • Jesper Holm, Founder : 43 år gammel, Opvokset i Silkeborg, Flyttede til København Nørrebro i 1996. Bor pt. i Nordhavnen.
  • Rasmus Jacobsen, Founder : 40 år gammel, opvokset i Silkeborg, flyttede til Nørrebro i 1996 og vor stadig der. Nørrebro er hans yndlingsdel af København.
  • Valdemar Kludt, Partner: 39 år gammel, opvokset i København på Østerbro, bor pt. ved Amalienborg I København K, som også er hans yndlingsdel af København.

Hvem (eller hvad) er Le Fix 27010-3v45yyBNSyWZMzW2

Hvis der er nogen, der kan give svaret, hører vi gerne fra dem! Le Fix er en smule komplekst. Det er startet som en kunstgruppe, og via den er der kommet forskellige grene, som består af et tøjmærke – den del vi tre driver – en tattoo-del og en kunstdel.
Benny: Jeg er tøjdesigneren i Le Fix.
Peter: Ja, og generelt den visuelle designer.
Hvad er din rolle så, Peter?
Jeg står for sælgende del og det praktiske organ mellem design og retail.
Hvad laver Valdemar så?
Benny: Han står primært for distributionen, altså ham, der får tøjet ud til de butikker rundt omkring, der sælger vores tøj. Og så er han det overordnende øje, der holder styr på det hele. Det er også Valdemar, der kan få tingene ud over bordet, og han får os til at tage chancer. Det er altså os tre, Benny, Valdemar og mig, der er bag tøjmærket.

Hvordan holdes energiniveauet i så mange år?

Benny: Min største frygt er at gå i stå. Så kunne man lige så godt lægge sig ned og dø. Og det er en kæmpe motivation i sig selv. Vi er derfor i konstant bevægelse, og hvis der ikke sker noget, finder vi på noget.
Peter: Vi er konkurrencemennesker. Vi vil ha’ en fedt produkt. Og det har vi.
Benny: Med det sagt, har vi nogle fede konkurrenter til at holde os til ilden. Vi ser op til Wood Wood og Han Kjøbenhavn. Også Libertine Libertine er godt.
Peter: Og Soulland, som gør nogle andre ting end os andre, men gør det vildt godt. I det hele taget løfter vi i fællesskab dansk tøjdesign frem

Hvad er historien bag det særprægede logo (figuren)

Benny: Der er en lang og en kort historie. I får medium historien. Navnet Kaj, altså logoet, kommer fra en bamse, jeg engang lavede. Jeg er uddannet modeludvikler, og derfor lavede jeg i tidernes morgen en dukke, og den havde kun ben og ingen arme. Den var lidt for trist, så jeg lavede én, der havde arme og ingen ben, men til gengæld kunne den gå med sine arme. Kaj er opkaldt efter en dreng, jeg altid sloges med som barn.
I starten blev Kaj solgt som kunstobjekter i bl.a. Japan. Og det japanske publikum faldt for ham. Derfor blev vi enige om, at Kaj kunne indgå i vores logo. Kaj er blevet en stor del af vores brand i dag.
Peter: Vi skal måske også lige fortælle, hvorfor mærket hedder Le Fix.
Benny: God idé. Navnet kommer fra en ældre dame i Silkeborg, hvor jeg er vokset op. Jesper, der også er en del af Le Fix, fik en job efter skole hos den her dame, som havde en butik, der hed Fix. Og hendes virke var, at du fx kunne få lappet dine bukser, hvis du havde et hul i dem. Hun var på mange måder en inspirerende dame. Da vi så skulle finde på et navn, ville vi gerne give hende den tribute, at kalde det Fix, men det skulle også have lidt international klasse, så vi gav den også et “Le”, som er fransk. Og de griner meget af det i Frankrig. Det har jo en klar betydning, som egentlig ikke var tiltænkt. Det betyder at stikke sig. Men kan altså også betyde at fixe noget.

Hvor stort er Le-fix blevet?

Benny: Vi har to tøjbutikker og en skobutik. Den er helt ny. Vi har to tattoobutikker, et træværksted, et kunststudie og et galleri.
Peter: Og en engrosvirksomhed. Så vi larmer en del forskellige steder. Vi har omkring 80 forhandlere fordelt nationalt og internationalt. Det er vi klar til at vækste på i denne sæson eller næste sæson. En ting, der er vigtig at nævne, er, at vi er uafhængige af pengemænd. Vores vækst har været organisk, så en t-shirt er blevet til to t-shirts osv. Ingen investorer eller saltvandsinsprøjtninger. Omvendt har vi også sagt nej til en masse forhandlere, for man kan vækste sig selv ihjel. Vi vil også gerne se vores forhandlere i øjnene og skabe en succes sammen med dem.

Hvordan vil I beskrive jeres forhold til København?

Benny: Den gruppe, der i sin tid startede Le Fix, var grafittimalere, og jeg var en af dem. Og så ser man København på en helt anden måde. Vi har også set mange dele af København. Jeg elsker København, og har en stor kærlighed til specielt Nørrebro.
Peter: Jeg startede med at komme herinde i 10. klasse, hvor jeg kom i skater-parken på Østerbro. Ret hurtigt blev jeg forelsket i en pige herinde, som gjorde, at jeg kom endnu mere i byen. Jeg har rejst meget i mit liv, men hver gang er jeg kommet hjem og har glædet mig over, at husene ikke er højere. Nu, hvor jeg har fået børn, er jeg blevet endnu gladere for byen, og jeg ser byen lidt igennem deres øjne. Når jeg hører folk sige, at de har fået børn og derfor skal ud af byen, spørger jeg dem, om de er helt væk! Det er netop nu, at de skal flytte til byen, hvor de har alle muligheder. En parkoplevelse den ene time og en biografoplevelse den næste. Det er så fedt.
Benny: Jeg vil også gerne tilføje, at jeg er rigtig glad for byens liv, men måske lige så glad for åndehullerne i byen. Den kontrast betyder meget for mig.

Hvad mener I om madkulturen i København?

Benny: Den er helt enormt god. Vi rejser meget via vores arbejde, og niveauet er så højt i København. Paris er måske den eneste reelle konkurrent.
Peter: Der er hele den her madmode. Altså en masse tendenser. Men vi holder også fast i vores traditioner, hvilket er rigtig fedt. Man gider jo ikke hele tiden spise en ny variant af en caféburger.
Hvad vægter I højest, når I spiser ude, og har I en yndlingsrestaurant?
Benny: Jeg er meget glad for simpel mad. Troværdig mad. Det kan være en bøf med enkelt tilbehør. En af vores yndlingsrestauranter er BarVin, som en god ven ejer.
Peter: Jeg sætter pris på friske råvarer. Og jeg er vild med fx tatar. Skipperkroen på Christianshavn er et af mine yndlingssteder. Jeg spiser mest frokost ude – aftenen er sammen med børnene derhjemme. Faktisk er en af de ting, jeg værdsætter ved Københavns madkultur, at man kan gå ud af spise med sine børn, og så sidder der et kærestepar på den ene side og forretningsfolk på den anden. Det giver en vildt god stemning.

Hvor kunne Københavnerne godt stramme lidt op?

Benny: Det er et stort spørgsmål. Hmm.
Peter: Jeg siger på transfervinduet og på vejarbejdet. Og vi kunne sagtens være bedre ved hinanden i trafikken. Så når vi langt, og alle får en bedre dag.
Benny: Ja, man kunne skrue op for høfligheden.

Nævn jeres yndlingsting ved København

Benny: Jeg elsker byens historie og er meget stolt af den. Tag fx bare udgangspunkt i København K, hvor vi sidder nu. Man får den følelse, at København har gået igennem meget og en stor udvikling.
Peter: Svanemøllehallen. Det er måske lidt mærkeligt, men det giver mig en dejlig fornemmelse at tænke på den. Jeg er kommet der igennem hele mit liv. Jeg kørte som dreng dertil med tog fra Taastrup. Jeg troede, at den lå i indre by, men det fandt jeg jo ud af, at den ikke gjorde.